środa, 6 kwietnia 2016

"100 sposobów na dożycie setki" - cz.I


"Ślachetne zdrowie,
Nikt się nie dowie,
Jako smakujesz,
Aż się zepsujesz."

Fraszka J.Kochanowskiego "Na zdrowie"




Nowa piramida żywienia Uniwersytetu Harvarda w USA z 2005 r.


O zdrowym trybie życia mówi się wszędzie. Powiedziałabym nawet, że jest to fobia naszych czasów. W telewizji można znaleźć mnóstwo programów, które edukują nas jak zdrowo się odżywiać, co kupować, jak gotować i ćwiczyć. Mam wrażenie, że jest to rodzaj "krzyku", żebyśmy usłyszeli, zrozumieli i, przede wszystkim, zaczęli to stosować !!!  

Pomimo, że żyjemy statystycznie coraz dłużej to coraz częściej słyszymy, wręcz "ocieramy" się ze śmiertelnymi skutkami choroby 21 wieku - RAKIEM.
Moja córka, która studiuje medycynę, na jednym z wykładów usłyszała, że połowa z nas umrzemy na raka i jest to kwestia tylko kiedy? Straszne!

Czy możemy COŚ z tym zrobić? Możemy! I zróbmy COŚ dla siebie, dla naszych najbliższych!  Bo wszyscy chcemy dożyć setki ! :) 
Pod koniec marca w dodatku "Co środa z "Wyborczą" " w Gazecie Wyborczej z dn. 23.03.br. jest zamieszczone "100 sposobów na dożycie setki". Bardzo mnie to zainteresowało, a ponieważ nie wszyscy mieli okazję zapoznać się z tym artykułem to postanowiłam tutaj go przytoczyć :)

No to co zrobić, żeby dożyć setki?

1. RZUĆ PALENIE !!!
... i to mi się baaardzo podoba! :) To, że palacze żyją krócej, a badania wykazują 15 lat mniej!, to wszyscy wiedzą. Ale każdemu palaczowi wydaje się, że jego to nie dotyczy. Być może, tylko jeżeli już macie w nosie swoje zdrowie to czy nie chcielibyście aby Wasza ukochana osoba: mama, tata, mąż, żona ... żyli 15 lat dłużej???   
I jeszcze jedno, bierny palacz jest jeszcze bardziej narażony na raka płuc, więc może to Ty, przyczyniasz się, że ktoś umiera?

2. JEDZ WARZYWA I OWOCE
...bo wymiatają z organizmu wolne rodniki, bo dostarczają cennych substancji, bo zmniejszają ryzyka zachorowań, bo regulują perystaltykę jelit, bo sprawiają, że mamy piękne włosy, cerę, dłużej jesteśmy młodzi ... i najnormalniej jesteśmy zdrowsi!

3. OTACZAJ SIĘ PRZYJACIÓŁMI
... czy wiecie, że samotność jest dwukrotnie groźniejsza od otyłości?

4. PAMIĘTAJ O WITAMINIE D 
... niedobór tej witaminy zwiększa ryzyko śmierci, bo obniża nam się odporność, jesteśmy bardziej podatni na infekcję, grozi nam osteoporoza, depresja, próchnica, problemy z płodnością, cukrzycą typu I ... więc łapcie promyki słońca lub się suplementujcie!

5. CHODŹ
... czy wiecie, że dziennie powinniśmy zrobić 10 tys. kroków? Przy tej ilości kroków możemy spalić nawet 3,5 ty. kalorii! A robimy zaledwie 3 tys. Liczą się wszystkie kroki, dlatego chodźmy, nawet podczas rozmowy przez telefon ! :)

6. ŚPI 7-8 GODZIN NA DOBĘ
... bo podczas snu regenerują się tkanki a układ odpornościowy nabiera sił. Deficyt snu zaburza pracę mózgowych naczyń krwionośnych przez co centralny system nerwowy zaczyna otrzymywać zbyt mało tlenu, zaś niedotlenienie źle wpływa na serce, płuca, nerki, układ odpornościowy, zaburza pracę mózgowych naczyń krwionośnych, zwiększa ryzyko depresji i uzależnienia! Pamiętaj, sen to podstawa!

7. PIJ KAWĘ
... i tu się rozgrzeszyłam ;) Regularne picie kawy ma wiele zalet: zmniejsza ryzyko alzheimera, depresji, próchnicy, stwardnienia rozsianego, parkinsona, nowotworów, wspomaga regeneracje organizmu. No to pijmy kawę, z umiarem oczywiście ;)

8. ...I HERBATĘ
... najlepiej zielona ale czarna również ... to herbatę pijmy też:)

9. NIE SYP TYLE SOLI !!!
... i tu nie będę się rozpisywać, jest to zbyt oczywiste!

10. DWA RAZY W TYGODNIU JEDZ RYBY
... szczególnie te morskie i tłuste, bo mają kwasy omega-3! A one obniżają poziom złego cholesterolu i trójglicerydów we krwi co zmniejsza ryzyko choroby miażdżycowej. Poza tym chroni wzrok, reguluje ciśnienie i zmniejsza ryzyko reumatoidalnego zapalenia stawów o ponad połowę!

11. NIE STRESUJ SIĘ
... łatwo powiedzieć, ale jak to zrobić jak tyle głupot wokół nas! No to chociaż się postarajmy, dla własnego zdrowia :) Dużo ilość stresu to problemy z sercem, z metabolizmem, a także przyczynia się do nowotworów!

12. PILNUJ POMIARU CHOLESTEROLU
...  za wysoki cholesterol > miażdżyca > udar, zawał! :( 
Poziom cholesterolu należy regularnie kontrolować, za wysoki można wyregulować właściwą dietą i odpowiednią dawką ruchu!

13. OGRANICZ WĘDLINY
... Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem zaliczyła wędliny do tej samej kategorii czynników rakotwórczych co ... radioaktywny pluton! Spożywanie codziennie dwóch plasterków wędliny (ok. 50 g) zwiększa ryzyko zachorowania na raka jelita grubego o 18%. 
To niesamowite, że w państwie, gdzie zabrania się całkowicie aborcji w imię ochrony życia, dopuszcza się taką ilość środków konserwujących, które zabijają  nas każdego dnia!

14. NIE PROŚ LEKARZA O ANTYBIOTYKI
... w przypadku infekcji wirusowych, czyli grypy, przeziębienie, kaszlu, opryszczki czy zapalenia gardła bo nie pomogą a tylko zniszczą naszą naturalną florę jelitową. Terapia antybiotykowa to ostateczność.

15. SZUKAJ POWODU DO ŚMIECHU
... i nie bój się zmarszczek ;)  Śmiech łagodzi stres, dotlenia, poprawia twój układ odpornościowy, chroni serce, pomaga w depresji! No to śmiejmy się !!!

16. JEDZ ORZECHY
... to samo zdrowie! Ale z umiarem, bo są bardzo kaloryczne!

17. PRZYTULAJ SIĘ
... bo w tedy w naszym organizmie wydziela się oksytocyna, hormon, który naprawia to co popsuł stres, działa uspokajająco a do tego jeszcze obniża ciśnienie krwi. Więc jeżeli masz stresujący dzień w pracy to po, ściskaj wszystkich kogo się da! :)

18. NIE PRACUJ ZA DŁUGO
... przemęczony organizm łatwiej choruje, zwiększa się ryzyko raka, łatwiej też o zawał serca. No i rzecz bardzo istotna - od zmęczenia tyjemy!   

19. OGRANICZ OGLĄDANIE TV
... bo oglądanie TV spowalnia metabolizm i sprzyja tyciu, skraca życie nawet o 5 lat!

20. CHODŹ PO LESIE
... bo nasze zmysły odpoczywają w otoczeniu zieleni, dzięki czemu pomaga skupić się nam na zadaniach. Substancje wydzielane przez rośliny działają antybakteryjnie, odkażająco, pomagają udrożnić układ oddechowy!

21. DBAJ O SWOJE BAKTERIE
 ... w jelitach zamieszkuje bardzo wiele przyjaznych nam bakterii, które na skutek złej diety: fast foody, słodycze, umierają. Dlatego karmy je owocami i warzywami, płatkami owsianymi, jogurtem naturalnym, kiszonkami.
Zastanawialiście się dlaczego niektórzy ludzie nigdy nie stosują diety i nie tyją? To zasługa tych dobrych bakterii! :)

22. KARM PIERSIĄ
... i nie tylko dla zdrowia dziecka ale właśnie karmienie piersią jest bardzo korzystne dla samych kobiet, np. zmniejsza ryzyko zachorowań na raka piersi, jajnika i cukrzycy typu 2. 

23. BADAJ PIERSI
... po 50-tce raz na dwa lata zrób sobie mammografię i USG !

24. ZNAJDŹ SWÓJ POWÓD DO ŻYCIA
... masz swój plan na życie? Nie? To szybko zrób to! "Powód do życia" to najskuteczniejsze lekarstwo na długowieczność! Kostarykańscy stulatkowie są bystrzejsi i bardziej aktywni od innych. Ich recepta to "plan de vida" - cel życia! :) Zrobiłeś sobie biznes plan? Zrób też life plan! ;D

25. JEŚLI PIJESZ, PIJ CZERWONE WINO
... bo niszczą szkodliwe wolne rodniki. Ale pamiętaj, jeden kieliszek dziennie! generalnie picie picie alkoholu jest na liście czynników sprzyjających nowotworom, dlatego ...

26. RÓB ALKOHOLOWY DETOKS WĄTROBY
... wątroba to nasza główna oczyszczalnia, która unieszkodliwia toksyny!. Ale bardzo łatwo ją uszkodzić! Nie znosi smażonych, tłustych mięs, nadmiaru leków i alkoholu, który podtruwa nasza wątrobę! A bez wątroby nie da się żyć!
No to pić czy nie? Lepiej pod tym względzie zachować umiar i warto robić co jakiś czas detoks!

27. SZCZEP SIĘ PRZECIW GRYPIE
... bo zmniejsza ryzyko śmierci z powodu komplikacji pogrypowych o 39 - 75%! Szczepienia są szczególnie wskazane dla starszych osób, gdyż organizm nie jest już tak silny i dużo gorzej radzi sobie z grypom, która często przechodzi w zapalenie płuc. A to zazwyczaj kończy się śmiertelnie!

28. RÓB PRZERWY W SIEDZENIU
... siedzenie to nowe palenie! Długie, bez regularnych przerw prowadzi do cukrzycy typu2, chorób układu krążenia, a nawet do raka! Dlatego należy robić sobie dwu-minutowe przerwy co godzinę, żeby rozprostować kości :)
Mnie zawsze rozpierała energia i w pracy nie mogłam wysiedzieć ośmiu godzin non stop, nosiło mnie to tu to tam, co nie zawsze spotykało się to ze zrozumieniem ze strony dyrekcji ;)  Ale na szczęście mój organizm był bardzo mądry i wiedział co robi ;)

29.GOTUJ W DOMU 
... bo wiesz co jesz! Poza tym gotowanie to dodatkowy ruch: trzeba zrobić zakupy, pokrzątać się w kuchni a to dodatkowe kroki! ;) (patrz p. 5)

30. SPRAWDZAJ CIŚNIENIE
... wiemy, że prawidłowe to 120/75. Teraz mówi się, że nie powinno przekroczyć 140/90, wyższe to jest już nadciśnienie, a ono prowadzi do uszkodzenia naczyń tętniczych siatkówki w oku, niewydolności nerek i serca, pogarsza proces myślowy, pamięć i sprawność intelektualną, jest też czynnikiem ryzyka występowanie tętniaka aorty. Trzeba mierzyć ciśnienie, dlatego warto zaopatrzsię w aparat do mierzenia ciśnienia! 

31. NIE BAGATELIZUJ ALERGICZNEGO KATARU
... gdyż często towarzyszą mu inne choroby układy oddechowego, chociażby astma. poza tym przewlekły nieżyt nosa zwiększa ryzyko wystąpienia zespołu obturacyjnego bezdech podczas snu. A to już bardzo poważna sprawa!
 
  
Może jak na pierwszy raz to wystarczy tych mądrości ;D  W krótsze dalszy ciąg i mam nadzieję, że zainteresowała Was dzisiejsza tematyka :)

Ale to nie wszystko, mam jeszcze dla Was zapowiedź następnego posta ! :)





Materiał źródłowy do postu: "Co środa z "Wyborczą" " z 23 marca 2016r.